План-канспект урока беларускай літаратуры ў 5 класе
Предлагаем Вашему вниманию план-конспект урока по белорусской литературе в 5 классе (план урока приводится на белорусском языке). Просим посетить главную страницу нашего ресурса.
Тэма: Знішчалі “ўчора” і таму не мелі права на “заўтра”
(урок-асэнсаванне казкі У.Караткевіча “Нямоглы бацька”)
Мэты: спрыяць спасціжэнню вучнямі ідэі твора, аўтарскай пазіцыі, маральнай высновы казкі У.Караткевіча, яе гуманістычнага пафасу;
удасканальванню ўменнеявучняў характарызаваць герояў паводле іх паводзін і ўчынкаў;
развіццю аналітыка-сінтэтычнага мыслення школьнікаў, творчай актыўнасці, самастойнасці меркаванняў;
удасканальваню навыкаў вуснага маўлення;
выхоўванню пачуцця павагі да людзей
Метады: праблемны, пошукава-творчы.
Абсталяванне: крыжаванка, таблічкі-характарыстыкі, запісы на дошцы, прыказкі
ХОД УРОКА
- Арганізацыйны момант
Крыжаванка. Разгадайце крыжаванку.
|
|
|
|
к |
а |
з |
к |
а |
|
|
|
|
п |
р |
ы |
м |
а |
ў |
к |
а |
|
|
|
|
п |
р |
ы |
к |
а |
з |
к |
а |
ф |
а |
л |
ь |
к |
л |
о |
р |
|
|
|
|
|
л |
е |
г |
е |
н |
д |
а |
|
|
- Вуснае мастацкае апавяданне з элементамі вывдумкі і фантазіі. (Казка)
- Трапнае выслоўе, якре дае вобразеую ацэнку падзеям, учынкам, чалавечым якасцям. (Прымаўка)
- Трапнае народнае выслоўе з павучальным зместам. (Прыказка)
- Вусная народная творчасць. (Фальклор)
- Фальклорнае фантастычнае апавяданне, звязанае з гістарычнымі падзеямі. (Легенда)
-Якое са слоў крыжаванкі падыходзіць да тэмы нашага ўрока? (Казка)
- Значыць нам падойдзе і слова фальклор? Вы са мной згодныя? (Не, мы будзем разглядаць літаратурную аўтарскую казку У. Караткевіча “Нямоглы бацька”)
ІІ. Праверка дамашняга задання
- Вам неабходна было знайсці доказ таго, што твор У. Караткевіча “Нямоглы бацька” – казка. Хто жадае прывесці свае доказы?
Зачын: быў калісьці – так даўно, што Месяц толькі-толькі яшчэ з’явіўся на нашым Небе…
Канцоўка: і так памёр Закон стары. І так стаў новы Закон.
Казачныя вобразы: велікан
Элементы перабольшвання: нагой ступіць – вада ў след набягае і робіцца стаў, наламаў бярвення, пабудаваў на асіне замак.
Трохразавы паўтор дзеяння: кара на людзей – дрэнны ўраджай, напалі суседзі, з’явіўся Велікан.
Дабро перамагае зло.
ІІІ. Паведамленне тэмы і задачы ўрока.
- Мы з вамі сёння абмяркуем вобразы галоўных героеў, іх учынкі, паводзіны. Пастараемся вызначыць аўтарскую пазіцыю ў творы і выкажам свае адносіны да прачытанага.
- А для гэтага давайце звернем увагу на слова, якое вы атрымалі ў вертыкальным слупку? (Закон)
- Што ёсць закон? Як вы разумееце сэнс гэтага слова?
(Закон – агульнапрыняты звычай, абавязковае правіла, якое павінна выконвацца ўсімі).
ІV. Аналіз казкі.
- Пытанні па творы
- Які Закон быў раней ў людзей?
- Як адносіцца сам аўтар да такога закону?Дзякуючы чаму вы можаце зрабіць такі вывад? ( паганы звычай, сорамна ўспамінаць, закон карысці)
- А як вы аднесліся да такога закону?
- Чаму гэты закон мог існаваць у тыя часы? Зачытайце. (с.89)
- Вакол якіх персанажаў твора разгортваюцца падзеі? (Бацька, Гнат, Пятро)
- Што стала прычынай спрэчкі паміж героямі? (Закон)
Настаўнік. Так, Закон выпрабоўваў герояў. Да чаго ён абавязваў?
- Як адносіліся да людзей, якія трымаліся Закона, да людзей, хто не трымаўся Закона?
- Да чаго ж абавязваў Закон Пятра?
- Хто напомніў пра Закон Пятру?
- Як аднёсся Пятро да напамінку пра Закон?. Зачытайце.
- Ці мог Пятро абысці Закон? Чаму?
- Як развітваецца бацька з сынам? Зачытайце па ролях.
- Калі Пятро вёз бацьку ў лес па вёсцы, як адносіліся да іх сустрэчныя людзі?
- А Гнат? Зачытайце.
- Ці пакінуў Пятро бацьку ў лесе?
- Калі Пятро шукаў бацьку, першае, што ён убачыў, быў агеньчык. Знайдзіце гэтыя радкі с.93. Ці можна назваць гэты агонь сімвалам надзеі?
- На што ўскладаў свае надзеі ў тую хвіліну Пятро? А бацька? А якая надзея пасялілася ў вашым сэрцы?
- Ці можна назваць гэты момант самым напружаным?
- Ці спраўдзіліся іх надзеі?
V. Фізхвілінка (гучыць музыка, запальваю свечку) – паглядзіце на гэты агеньчык і перадайце яму свае надзеі, мары і жаданні.
- Што здарылася ў той год, калі Пятро пераступіў Закон?
- Ці пашкадаваў Пятро хоць раз, што пераступіў закон?
- Чаму навучыў бацька Пятра?
- Як змагаліся з Веліканам?
- Што здарылася з Веліканам?
- Чым жа незадаволены Гнат? Якая размова атрымалася ў яго з Пятром? Зачытайце па ролях (стар.98).
- Хто ўмяшаўся ў размову? Зачытайце (стар.99).
- Як жа аднёсся Гнат да таго, што Закон знішчылі?
- Якое рашэнне прынялі людзі?
VІ. Характарыстыка герояў.
- Падбярыце неабходныя словы для таго, каб ахарактарызаваць Пятра і Ігната(кожны глядзіць сваю картку і вырашае, для якога героя яна болш падыходзіць, дае тлумачэнне)
Пятро |
Гнат |
добры |
прагны |
спагадлівы |
бязлітасны |
шчыры |
чэрствы |
чулы |
бяздумны |
смелы |
жорсткі |
сардэчны |
злосны |
- Прааналізуйце гэтыя два слупкі, якія атрымаліся словы ў параўнанні? Гэта людзі з працілеглымі характарамі – антыподы.
2. Дома я прапанавала вам падабраць прыказкі, якія б падыходзілі да нашага твора. Што ў вас атрымалася:
Запіс на дошцы
1) Людзей слухай, а свой розум май.
2) Малады сілу паказвае, а стары спосабу шукае.
3) Дай, Божа, старым вочы, а маладым розум.
4) Старога паважай, малога павучай.
5) Стары вол баразны не псуе.
6) Дзе стары бурчыць, малады памаўчыць.
7) Хто бацьку і маці зневажае, той дабра не знае.
- Прачытайце яшчэраз гэтыя прыказкі. Чаму яны нас вучаць?
- Якая з гэтых прыказак раскрывае ідэю гэтай казкі? (апошняя)
- У якіх радках тэксту, на вашу думку, рэалізавана ідэя твора? Каму яны належаць? (Максіму. Шануйце дабрыню, хай і слабую. Шануйце мудрасць, хай сабе нямоглую. Насіце на руках бацькоў…)
- Калі Закон карысці знік, то як назваць новы Закон? (Закон гуманізму)
Гуманізм – любоў да людзей, павага да чалавечай годнасці
- А які закон існуе ў наш час?
- Ці жывуць сярод нас такія Гнаты?
- Чаму іменна дзеці павінны былі выратаваць свій народ ад Велікана?
- Як мы адносімся да сваіх бацькоў?
VII. Дамашняе заданне. Падрыхтаваць пераказ ключавых эпізодаў казкі.
Адказаць на пытанні:
- Чаму ў творы не прыпамінаецца маці Пятра?
- Якія ўзаемаадносіны Гната з сям’ёй?
- Па якіх законах жылі суседзі гэтых людзей?
- Чаму самі дзікія людзі не нападалі на суседзяў?
- Чаму Велікан не з’еў сірот?
- З кім і як жылі дзеці-сіроты, калі вакол людзі жылі па законе карысці?
VIII. Рэфлексія.
- Казка “Нямоглы бацька” засталася незакончанай. Лёс аднаго героя нявырашаны. Гэта Гнат. Як вы думаеце, што з ім здарыцца? ( ён зразумее, што быў не правым, вернецца ў вёску і папросіць прабачэння ў свайго бацькі)
IX. Заключнае слова настаўніка.
- Мне хацелася б, каб гэты ўрок не прайшоў для вас бясследна, каб яго вынікам сталі не толькі добрыя адзнакі. Каб запаліў ён у вашых сэрцах агеньчык дабрыні, спагады, які і далей будзе асвятляць ваш шлях і саграваць тых, хто побач з вамі. Засланяйце ж гэты агеньчык ад нягод. Памятайце, што добры чалавек не той, хто ўмее рабіць дабро, а той, хто не ўмее рабіць зла.
Лобач В.І., настаўнік беларускай мовы і літаратуры ДУА “ВПК Сінькоўскі яслі-сад-сярэдняя школа»